طرح توجیهی پرورش بز تالی سال 97

دسته بندي : کارآفرینی و امکان سنجی » کارآفرینی دام و طیور
طرح توجیه فنی ، مالی و اقتصادی پرورش بز تالی به ظرفیت 200 راس سال 1397

مقدمه:

نژاد تالی از بزهای شیری- گوشتی در جنوب ایران است ولی چون دوره ی شیردهی و میزان شیر زیادی ندارد، ترجیحا به عنوان بز گوشتی روی آن حساب باز می کنند.
در هر دوره یا فصل جفت گیری گله بزهای ماده تالی نیاز به بزهای نر دارند که بسته به تعداد بزهای ماده، تعداد بز نر لازمه مشخص می شود.
با توجه به تحقیقات تجربی انجام شده برای هر ۲۵ تا ۳۵ بز ماده، یک بز نر کافی است.
به طور مثال در یک دامداری یا گله ای که ۱۰۰ بز ماده نگهداری می شود، ۳ تا ۴ بز نر لازم است که این موضوع نشان دهنده ی تاثیر و اهمیت زیاد بزهای نر در عملکرد دامداری نسبت به بزهای ماده را بیان می کند.
اما باید جهت خرید بز نر در هر نوع نژادی از جمله تالی معیارهای دیگری مثل سن بز نر که بهترین سن برای نرینگی کردن آنها از۵/۱ سالگی شروع می شود.

مشخصات :
بزهاي تالی داراي بـدن کشـیده و دسـت و پـاي بلنـد و پسـتانهاي کوچـک و معمولا آمیخته هاي آن داراي پستانهاي بزرگ و پاندولی میباشد،داشتن موهـاي کوتـاه مناسـب منـاطق گرمسیري، دست و پاهاي بلند و رنگ غالبـاً قهـوه اي، گوشـهاي کوچـک تـا متوسـط و انـدام کشـیده از خصوصیات نژاد این دام به شمار می رود با توجه به خصوصیات تولیدي از قبیل میزان دوقلوزایی (25% تا 45%)، میزان تولید شـیر (0.7 تا 1 کیلوگرم در هر دوره شیر دهی) افزایش وزن روزانه( 50 تا 120 گرم در روز) و توانائی تولیـد ایـن نـژاد در شـرایط سخت محیطی باعث شده است که در چند دهه خیر با نژادهاي مختلـف بـز وارداتـی و داخلـی بـه شـکل غیرکنترل شده و غیر اصولی آمیخته شود که در درازمدت می تواند احتمالا باعـث کـاهش توانـائی تولیـد این نژاد نسبت به گذشته شود.
از آنجائیکه این نژاد، یک نژاد شیري و گوشتی مـی باشـد درحـال حاضـر جهت تولید گوشت قرمز از طریق تولید و عرضه بزغاله ها بیشـتر مـدنظر دامداران مـی باشـد، لـذا ارزش اقتصادي این دام براساس میزان رشد ، راندمان تولید مثل و توانائی تولید استوار است.
منابع غذایی بزها بیشتر شامل علوفه مرتعی و خوراك دستی است و در مناطقی که بزهاي کرکی وسـیاه موئی پرورش داده می شوند میزان وابستگی به مرتع بیشتر است درمناطق ساحلی توده هاي بز موجود کـه پتانسیل شیردهی بیشتري دارند وا بستگی نسبی کمتري به مرتـع دارنـد وبخشـی از نیـاز آنهـا از طریـق تغذیه تکمیلی برآورده میشود.
انواع خوراکهاي تکمیلی ایـن گـروه عبارتنـد از: علفهـاي بـاغی و صـحرایی برداشت شده ، پـس مانـده هـاي محصـولات کشـاورزی ، خرمـای ضـایعاتی ، جـو، سـبوس و نـان خشـک میباشد
به هر حال تغذیه از جمله مهمترین عوامل در پرورش دام است و دقـت بیشـتر در تغذیـه دام امـري ضروري و اجتناب ناپذیر است چون که از لحاظ اقتصادي حدود 70 درصد هزینه دامداري مربوط بـه تغذیـه دام هاست

هدف از پرورش بز تالی :
قبل از هر چیز لازم است هدف از پرورش بز تالی مشخص شود یـا بعبـارت دیگـر در راسـتاي تولیـد چـه محصولی اقدام به پرورش بز تالی می شود آنچه مسلم است در شرایط کنونی پـرورش، علیـرغم تصـورات موجود تولید شیر از بز تالی از اهمیت چندانی برخوردار (از جنبه تجاری) نمـی باشـد و در کسـب درآمـد پرورش دهندگان بز، بطور مستقیم رقم چندانی را تشکیل نمی دهد.
بنابراین آنچه در این خصـوص داراي اهمیت می باشد تولید بزغاله است بز تالی از توان چند قلـوزایی (بخصـوص دو قلـوزایی) نسـبتا خـوبی برخوردار است و در شرایط کنونی سه زایش در طی دو سال امري تقریبا رایج و طبیعـی در بـین گلـه هـا است.

بزغاله تالی بعد از سن از شیرگیري (سه ماهگی ) تا 5الـی 6 مـاهگی از قیمـت و بـازار فـوق العـاده خوبی برخوردار است بخصوص در امر صادرات و بازار کشورهاي جنوبی خلیج فـارس نیـز از ارزش افـزوده فوق العاده خوبی برخوردار می باشد (متاسفانه این امر هم اکنون بصورت قاچاق صورت می گیـرد ) لـذا بـا توجه به نقش و اهمیتی که تولید بزغاله در کسب درآمد پرورش دهنده دارد.
بنابراین هدف اصـلی پـرورش تولید بزغاله می باشد ولی براي تولید بزغاله سالم و مقاوم به استرسهاي محیطـی و بـا رشـد معقـول لازم است به وضعیت جسمانی ، سلامت و میزان تولید شیر بز (مادر) نیز دقت و توجـه شـود.
در همـین راسـتا لازم است شیوه مدیریتی پیشنهاد گردد که با استفاده از امکانات موجود و ایجاد حداقل تغییر در وضـعیت کنونی پرورش و مد نظر قرار دادن جنبه هاي اقتصادي پرورش به اهداف فوق دست یافت.


شناسنامه طرح

طرح: احداث مزرعه و پرورش بز تالی
تولیدات طرح: شیر و گوشت بز
مساحت زمین مورد نیاز: 1,000 مترمربع
مساحت زیر بنا: 580 مترمربع
هزینه ثابت طرح مورد نیاز: 3,338,234 هزارریال
هزینه جاری طرح:
2,127,753 هزارریال
سرمایه در گردش مورد نیاز: 294,390 هزارریال
کل سرمایه گذاری طرح: 3,632,623 هزارریال

نحوه تامین سرمایه طرح
سرمایه گذاری متقاضی قبلی و جدید: 726,525 هزارریال
سرمایه گذاری بانک: 2,906,099 هزارریال
تسهیلات بلند مدت: 2,670,587 هزارریال
تسهیلات کوتاه مدت: 235,512 هزارریال
درآمد سالانه طرح به طور متوسط: 2,628,715 هزارریال
تولید در نقطه سر به سر: 67.33 درصد
نرخ بازده طرح: 25.13 درصد
بازگشت سرمایه به سال: 4.47 سال

شاغلین طرح: 3 نفر
سال تهیه: 1397
فرمت طرح: ورد word با قابلیت ویرایش
تعداد صفحات: 30
دسته بندی: کارآفرینی و امکان سنجی » کارآفرینی دام و طیور

تعداد مشاهده: 9546 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.doc

فرمت فایل اصلی: word

تعداد صفحات: 30

حجم فایل:472 کیلوبایت

 قیمت: 30,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل