تحقیق بیع و مبیع، ثمن، عین کلی فی الذمه،

دسته بندي : علوم انسانی » حقوق
توضیحات:
دانلود تحقیق با موضوع بیع و مبیع، ثمن، عین کلی فی الذمه،
در قالب word و در 25 صفحه، قابل ویرایش.


بخشی از متن:
با توجه به تعریفی که از بیع در قانون مدنی آمده است اوصافی مانند تملیکی بودن،معاوضی بودن و عین بودن مبیع، بدست می آید .  معوض بودن نشان می دهد که بیع  دارای دو موضوع می باشد:
1- مبیع یا مثمن
2- ثمن
در نظام های گوناگون حقوقی در اینکه مبیع باید عین باشد اتفاق نظر دارند . و اگر در عقدی مالی انتقال پیدا کند که از انواع عین نباشد،جزء عقد بیع محسوب نمی شود. مانند تملیک منفعت که از عقود اجاره است نه بیع .در حالی که ثمن می تواند هر مالی باشد . در این مبحث به مبیع و ویژگی های آن می پردازیم.

گفتار اول : مفهوم مبیع
مبیع را می توان اینگونه تعریف کرد : «عین مال موجود در خارج و یا عین کلی در ذمه که معوض در عقد بیع است و در برابر عوض ، به طرف تملیک می شود و آن را مثمن هم گفته اند . »   قانون مدنی به پیروی از فقه ، عقد بیع را در صورتی صحیح می داند که مبیع آن «عین» باشد .
عین در لغت عبارت است از :«ذات هر چیز ،نفس شی و آنچه در خارج تحقق دارد»  عین مالی است که وجود خارجی داشته و وجودش وابسته به مال دیگری نیست . و دارای ابعاد سه گانه (طول و عرض و عمق) است. پس مبیع حتماً باید از اعیان باشد پس هیچ یک از حق و منفعت و انتفاع،مبیع واقع نمی شود. در حالی که ثمن می تواند هر مالی باشد . بنابراین نه تنها این قید سبب خارج شدن تملیک منفعت از تعریف بیع می شود،نقل و انتقال «حقوق» مانند حق خیار ،حق تحجیر و نیز امتیازات را هم از تعریف خارج می کند.در این صورت می توان گفت هر مالی  که مبیع باشد می تواند به عنوان ثمن قرار بگیرد .در حالی که بعضی از اموال می توانند به عنوان ثمن باشند در حالی که نمی توانند مبیع قرار بگیرند.


فهرست مطالب:
 مبیع
 مفهوم مبیع
 اقسام مبیع
 عین معین و یا در حکم آن
عین کلی فی الذمه
روش رفع ابهام از هریک از اقسام مبیع
اوصاف مبیع
توابع مبیع
عوامل تعیین کننده توابع مبیع از نظر قانون مدنی
حل اختلاف در موارد تردید در تعیین توابع مبیع
رفرنس درون متنی دارد
فهرست منابع و مآخذ

دسته بندی: علوم انسانی » حقوق

تعداد مشاهده: 2703 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.docx

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 25

حجم فایل:72 کیلوبایت

 قیمت: 35,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    در قالب word و در 25 صفحه، قابل ویرایش.