تحقیق بررسی تاریخچه چاپ در ایران

دسته بندي : علوم انسانی » گرافیک و هنر
مشخصات فایل :
موضوع : تاریخچه چاپ در ایران،
قالبندی : word
تعداد صفحات : 48


بخشی از متن تحقیق :

فهرست

تاريخچه
تاريخچه چاپ در ايران
کاکلوگرافي (حکاکي فلز)
چاپ دستي
بخش اول
گراور
فرآيند هاي سنتي چاپ
ارائه و شناسائي يک اثر چاپي
روش و تکنيک چاپ سنگي
ورود چاپ سنگي در ايران
واژه نامه

انديشه‌ها و تصورات و تخيلات بشري را ثبت و ضبط نمودن و در دفتري يا برورقي، برتخته سنگي و آجري نوشتن و نگهداشتن، در ابتدا بصورت بسيار ابتدايي و فقط به منظور حفظ از دستبرد و آفات زمانه بوده است.
تغيير شرايط كلي دوران از نظر تمدن موجب گرديده تا ثبت و ظبط آرا و انديشه‌ها و وقايع نيز تدريجاً به صعود از يك منحني تكامل بسيار مشخص دست رده است. به اين مناسبت صرف نظر از جزئيات و موارد نادر، تاريخ تحول چاپ را به طور خيلي خلاصه مي‌توان به شش دوره بزرگ تقسيم كرد:

1 – پيش از تاريخ و آغاز دوران تاريخي:
در دوران پيش از تاريخ خط اختراع نشده بود و آدمي از راه حساب كردن و يادآوري و به حافظه سپردن امور و مسايل و انديشه‌ها به زندگي خود معني مي‌داد و احتياجات خود را مرتفع مي‌نمود تا اينكه براي نوشتن شروع به آزمايش كرد. ابتدا براي نشان دادن و بيان اشياء شكل آنها را بر صفحه‌اي از استخوان يا پوست درختان ترسيم نموده و يا بر روي سنگ حجاري مي‌كرد. سپس براي نماياندن افكار و عقايد و مفاهيم، اشكال و علايم قراردادي ترسيم كرد و يا آنها را با دست نشان مي‌داد. در آغاز دوران تاريخي به خط ميخي، سومري و هيررگليف مصري برمي‌خوريم كه به صورت حكاكي روي سنگ، استخوان، پوست نباتات و حيوانات و خاك رس بجا مانده است.
2 – دوران باستان «پنجهزار سال قبل از ميلاد»:
اين دوران با پيدايش الفباي صوتي "PHONETIQUE" كه در آنها هر حرفي معرف صوتي يا حجايي بود كه از مخرج يعني دهان و حلق دندانها و لبها ادا مي‌شد، در فنيقيه و آسياي صغير به وسيله اقوام هيتي و بعد بوسيله آسوريها و نيز آزتكهاي مكزيك و بالاخره در مصر بوسيله قبطيان اختراع شد و در همين دوران الفباهاي قراردادي و تصويري از مصر از طرفي، و نيز از طرف ديگر در چين و آسياي شرقي رايج بود. از اين دوران است كه نشر نه تنها موفق به مشخص نمودن عقايد و افكار خود شد، بلكه توانست اصوات مختلف را نيز ضبط و ثبت كند و اين امر از سه تا پنجهزار سال قبل از ميلاد شروع و تا قرن ششم ميلادي ادامه داشت ...

دسته بندی: علوم انسانی » گرافیک و هنر

تعداد مشاهده: 2756 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: word

تعداد صفحات: 48

حجم فایل:29 کیلوبایت

 قیمت: 51,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    در قالب word و در 48 صفحه، قابل ویرایش