تحقیق تاثیر رسانه بر اجتماعی شدن افراد

دسته بندي : علوم انسانی » روابط عمومی
توضیحات:
دانلود تحقیق با موضوع تاثیر رسانه بر اجتماعی شدن افراد،
در قالب doc و در 43 صفحه، قابل ویرایش.


بخشی از متن تحقیق:
تاريخچه مطالعاتي
تاكنون تحقيقات متعددي درباره وسايل ارتباط جمعي در ايران صورت گرفته است كه تنها تعداد كمي از آنها به مطالعه مخاطبين پرداخته است. اولين تحقيق توسط اداره كل بررسي و سنجش اطلاعات در سال 1374 تحت عنوان (سنجش درباره كميت و كيفيت استفاده از وسايل جمعي) انجام گرفت در خطوط كي درباره طرح بررسي وسايل ارتباطي آمده است: وسايل ارتباطي يكي از عوامل انتقال فرهنگ در جامعه امروز انساني است. تاثير اين عوامل در جامعه امروز به نحو محسوسي عميق و نمايان است. از اين رو به عنوان يك عامل دقيق تعيين خط مشي رفتار مردم جامعه ما بايد مورد بررسي و سنجش قرار بگيرد. تحقيق ديگري تحت عنوان (كودك در برابر وسايل ارتباط جمعي در شهر تهران) انجام داده است شامل كليه كودكان (سن 7 تا 12 سال) در سال تحصيلي 52-53 در تهران تحصيل كرده‌اند و در خانه تلويزيون داشته‌اند تشكيل مي‌گرديد. نتيجه‌گيري كه از اين تحقيق به عمل آمده چنين است:
چنين است نتايج تحقيقي كه با دقت بسيار جهت شناخت رفتار و انديشه كودكان تهراني در برابر وسايل ارتباط جمعي صورت يافته است، از خلال آن كودكاني را مي‌بينم غرق در پيامهاي گسترده از روزنه‌هاي بسيار، در بسياري از موارد شناخت و تماس پيام با منع والدين مواجه مي‌شود و خود براشتهاي شنيدن يا ديدن مي‌افزايد؛ ساخت فضاي فراغت اين كودكان چنان است كه در تاريخ جامعه هرگز سابقه نداشته است و با اين بافت جديد، خواه ناخواه شاهد جهان‌بيني در نسل فردا خواهيم بود.
مركز تحقيقات اجتماعي و ارزشيابي برنامه‌هاي صدا و سيماي جمهوري اسلامي به نظرسنجي مردم توسط سهراب زاده و عبدي در چهار مقطعه زماني به ترتيب آذر، تير، مرداد و شهريور 1359 پرداخته است در اين تحقيق درصد افراد باسواد در شهر تهران كه روزنامه مطالعه مي‌كردند و درصد گزارش آنها به روزنامه‌هاي مختلف مورد بررسي قرار گرفته است. مجيد محمدي در كتاب خود تحت عنوان «اخلاق رسانه‌ها» در سال 1379 با اين سوال كه آيا اصولاً رسانه‌ها مي‌توانند اخلاقي باشند؟ آيا با توجه به ضرورت اطلاع رساني و تمايل زياد مردم به دانستن آن چيزهايي كه برخي افراد نمي‌خواهند آشكار شود رعايت اصول اخلاقي براي رسانه‌ها ممكن است؟ اينگونه نگاست كه رسانه‌ها نمي‌توانند معلم اخلاق باشند ولي مي‌توانند اصول اخلاقي را رعايت كنند اين اصول ممكن است به آيين‌نامه يا قانون، قابل تبديل باشند يا نباشند. ولي قابل تبديل به شيوه نامه يا قاعده، نافي التزام به رعايت آنها نيست.
بيان مسأله
رسانه‌هاي ارتباط جمعي كاركردهاي مختلفي دارند و از آنجا كه گسترده حضور و سرعت انتقال پيام و اطلاعات آنها با پيشرفتها و فناوري نوين دائماً در حال گسترش است، شناخت اين كاركردها و تاثيرات آنها بر مخاطبان به خصوص قشر نوجوان و جوانان كه پرمخاطب‌ترين برنامه‌هاي رسانه‌‌هاي ارتباط جمعي هستند، براي مديران جامعه و بويژه دست‌اندر كاران رسانه‌هاي جمعي از اهميت زيادي برخوردار است. در خصوص اين اثرات يا كار ويژه‌هاي رسانه‌ها صاحب‌نظران به رغم جوان بودن علم ارتباطات سخن زيادي گفته‌اند و مواردي از قبيل اطلاع رساني، آموزش، سرگرمي، تاثيرات فرهنگي و اجتماعي و مانند آن به عنوان كاركردهاي عمومي يعني كاركردهاي عام براي همه جوامع مطرح كرده‌اند، اما آيا كاركردها به ويژه در جوامع مختلف در همين‌ها خلاصه مي‌شود. نيازهاي بشر تنها به ضرورت‌هاي فيزيكي مثل غذا و سرپناه ختم نمي‌شود، بلكه انسان به ارتباط با ديگران نيز نيازمند است. در تمدن معاصر، ارتباطات نياز براي بقاي انسان است. معني ساده ارتباطات «انتقال اطاعات، انديشه‌ها و نگرش‌ها از يك شخص به شخص ديگر» است و از طريق آن افراد يكديگر را كنترل مي‌كنند و در غالب گروه‌ها با هم متحد مي‌شوند. از اين رو ارتباطات با زدودن موانع تعامل انسانها، وسيله‌اي براي درك متقابل آنها است. به اين منظور ضروري است تا وضعيت جامعه و عقايد افكار عمومي خودمان در عصر جديد كه به عصر انفجار اطلاعات شهرت يافته را در محاصره سيطره امواج راديويي و تلويزيوني و ماهواره‌اي نشان دهيم. جامعه‌اي كه داراي عناصر بسيار اصيل و ارزشمند فرهنگي و ديني و ملي و طبيعي است، بايستي در حيات مادي و معنوي خود مانند بدن يك انسان سالم و متعادل زندگي خود را بگذارند و او نمي‌تواند با جهان خارج خود قطع ارتباط كند. در نتيجه لازم است ارگانها و ابزارهاي ضامن تعادل را شناخته و از طرفي با سالم نگاه داشتن آنها، سلامت اجتماعي را تامين و تضمين كند. بنابراين رسانه‌هاي گروهي امروزه نقشي فراتر از يك وسيله سرگرم كننده يافته‌اند در واقع اين وسايل به ابزاري فرهنگ‌ساز مبدل شده‌اند. قدرت‌هاي مسلط جهاني مي‌كوشند با استفاده از اين ابزار زمينه‌هاي نفوذ فرهنگي خود را در ساير جوامع فراهم آورند. تهيه و توليد برنامه‌هايي با سرمايه‌هاي گزافي كه در آنها زمينه‌هاي فرهنگي خاص تبليغ مي‌شود، ارائه گزارش‌ها و اخبار جهت‌دار، تبليغ فرهنگي غربي در بين برنامه‌ها و ... همگي نمونه‌هاي بارز استفاده از اين رسانه‌ها در جهت اهداف كلان اين كشورها مي‌باشد. جوانان به عنوان گروهي كه شخصيت آنها در حال شكل‌گيري است و بخش عظيمي از جمعيت كشورها تشكيل مي‌دهند مورد توجه ويژه رسانه‌ها هستند. رسانه‌هاي داخلي نيز با تهيه برنامه‌هاي خاص براي اين گروه سني در پي جلب توجه آنها به سمت خود مي‌باشند هر چند اين برنامه‌ها نيز خالي از عيب نيستند ولي در مجموع آثار مخرب برنامه‌هاي غربي را ندارند. با توجه به موارد ياد شده سوال اصلي اين تحقيق است كه تاثير رسانه‌هاي ارتباط جمعي تا چه حد مي‌تواند در تغيير نگرش و رفتار اجتماعي ساختن افراد داشته باشد؟
چارچوب نظري
ويژگي خاص موضوع تحقيق، آن است كه نمي‌توان صرفاً با تكيه بر يك نظريه آن را مورد تحليل قرار داد. به همين جهت تقريباً سعي شده است تا از تمامي نظريه‌هاي عمده در حوزه ديدگاههاي جامعه‌شناسي و ارتباطات استفاده شد. در اين خصوص ابتدا ديدگاه اصلي كه بر پايه هارولد لاسول است. محور قرار دارد مطرح مي‌شود و سپس ديدگاههاي ديگر ارزيابي و تحليل مي‌شود. مطالعات و تحقيقات مربوط به ارتباطات جمعي در ايالات متحده و كشورهاي اروپايي و اغلب ممالك ديگر جهان در حال حاضر بيشتر در مبناي روش جامعه‌شناسي هارولد لاسول صورت مي‌گيرند. چون با وجود نفوذ عقايد مك لوهان و طرفداران او عقيده كلي بر آن است كه روابط افراد جامعه بر اساس پيامهاي ارتباطي و آنچه در كتابها و روزنامه‌ها و مجله‌ها مي‌خوانند، از راديو مي‌شنوند و به وسيله سينما و تلويزيون مي‌بينند، استوار مي‌باشند و عقايد كساني كه وسايل فني ارتباطي را عامل تحولات اجتماعي ترقي مي‌كنند، طرفداران زياد پيدا نكرده‌اند
و . . .


فهرست مطالب:
تاريخچه مطالعاتي
بيان مسأله
چارچوب نظري
ديدگاه‌ هارولدلاسول
ديدگاه مك لوهان
ديدگاه ديويد رايزمن
ديدگاه فرديناند تونيس
ديدگاه خوش‌بين‌ها
ديدگاه‌ بدبين‌ها
فرضيات تحقيق
اهداف مطالعاتي تحقيق
كاركرد كلان
اهداف خرد
تعريف اصطلاحات
هنجارهاي اجتماعي
مرور مطالعاتي
شناخت وسايل ارتباط جمعي
الگوهاي مخاطب مدار
وظايف تفريحي و تبليغي
تاثير تلويزيون در افكار عمومي
وسايل ارتباط جمعي و توسعه اجتماعي و اقتصادي
رسانه‌هاي جمعي و اجتماعي شدن
نتيجه‌گيري
پيشنهادات
فهرست منابع


توجه: مطلبی که اين فایل را با بقیه فایل ها متمايز کرده است قابل ویرایش بودن و و آماده پرينت و ارائه بودن آن می باشد تا خريدار از خريد خود کاملا راضی باشد.
دسته بندی: علوم انسانی » روابط عمومی

تعداد مشاهده: 3755 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: ppt

تعداد صفحات: 43

حجم فایل:42 کیلوبایت

 قیمت: 38,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    در قالب doc و در 43 صفحه، قابل ویرایش.