تحقیق بررسی جدایی افغانستان از ایران

دسته بندي : علوم انسانی » جغرافیا

بخشی از متن تحقیق:

افغانستان دردوران گذشته چند نام  داشته است که  در زیر آورده شده‌اند.
۱-آریانا(آریا ورته):به معنای زیستگاه مردم آریایی است چرا که در آنجا مردم آریایی میزیسته ‌اند.
۲-خراسان(خورآسان یا خورآیان):به معنای سرزمین‌های شرقی و جایی که خورشید از آنجا بر‌می‌آید.چون که در مشرق ایران قرار گرفته است.
۳-افغانستان:این نام که مشهورترین نام‌ها در این زمان است پس ازاینکه قدرت سیاسی به دست قوم افغان(اوغان ) افتاد بر این سرزمین نهاده شده است.
دردوران باستان هرات و افغانستان  به عنوان دروازه  هندوستان بوده است و هر قدرتی که می‌خواست از غرب به هند یورش برد باید از هرات می‌گذشت ،  این جایگاه هرات موجب درگیری‌های فراوان برسر آن در سال های گذشته شده است، به همین سبب اگر قدرتی می‌خواست هند را  از دسترس مهاجمان در امان  نگه دارد باید هرات وافغانستان رابه دست می‌گرفت.سال‌ها پیش هند مستعمره انگلستان  و از اهمیت بالایی برای انگلیس برخوردار بود بنابراین انگلیس برای نگه داشتن هند از دست رقیبانی چون روسیه و فرانسه  چاره‌ای نداشت مگر به دست گرفتن  هرات و افغانستان  پس انگلیس با تزویر وسیاست‌های دوگانه و گاه با تحریک مردم افغان و گاه با زیر پا  گذاشتن پیمان‌ها و بوسیله قدرت نظامی بدین مهم دست یافت. چکیده ای از  ماجرای افغانستان و ایران  در زیر آمده است.
 در دوران ضعف دولت صفوی  افغان‌ها به رهبری محمود افغان که از قوم چادر نشین غلجه زایی بود ، به ایران حمله و اصفهان رامحاصره  کردند ، شاه سلطان حسین که پادشاهی بی کفایت و خرافاتی بود تاج و تخت را به محمود افغان واگذار کرد . محمود افغان  نزدیک به دو سال و چند ما بر ایران حکمرانی کرد، در ابتدا وی به عدالت رفتار نمود اما  به سبب ستم فراروان که سرداران وی  به مردم روا ‌داشتند،  مردم در جای جای ایران دست به شورش زدند ، محمود که از قیام مردم اصفهان بیم داشت برای ترساندن مردم نزدیک به سیصد نفر از کارگزاران عالی‌مقام ایرانی را به بزمی خواند و همگی را از دم تیغ گذراند و سه هزار تن از سپاهیان قزلباش را کشت همچنین دویست تن از کودکان خانواده‌های کشته شدگان را نیز کشت و عوارض سنگین به مردم اصفهان بست. اشرف پسر عموی محمود که به خاطر کشته شدن پدرش میر عبدالله به دست محمود از او کینه به دل داشت از نارضایتی مردم استفاده کرد و او را کشت و بر جای او نشست.اشرف با فرستادن روحانیون سنی به قوای احمد پاشا ، سلطان عثمانی که قصد تصرف ایران راداشت او را وادار به سازش با هم مذهبان خود یعنی افغان‌ها و جنگ با ایرانیان شیعی مذهب کرد چرا که روحانیان فرستاده شده توسط اشرف وارد به صفوف نمازگزاران ترک شده بودند و با آنها نماز خواندند و سربازان سلطان ، دیگر تمایلی برای نبرد با افغان های هم‌مذهب خود نداشتند ...


این تحقیق با فرمت word قابل ویرایش در اختیار شما قرار می‌گیرد.
تعداد صفحات تحقیق: 7

دسته بندی: علوم انسانی » جغرافیا

تعداد مشاهده: 3837 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: word

تعداد صفحات: 7

حجم فایل:14 کیلوبایت

 قیمت: 40,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    در قالب word و در 7 صفحه، قابل ویرایش.