تحقیق رژیم حقوقی دریای خزر و موضع کشورهای ساحلی

دسته بندي : علوم انسانی » جغرافیا

بخشی از متن تحقیق:

مقدمه
دریای خزر یا دریای کسپین با کشورهای روسیه، ایران، آذربایجان، ترکمنستان و قزاقستان محدود میباشد. قبل از فروپاشی اتحاد شوروی این دریا با دو کشور یعنی روسیه و ایران محدود بود و از منابع مختلف آن کشورهای مذکور استفاده میکرد. در این اوخر اهمیت دریای خزر از لحاظ تجارتی، نظامی و اقتصادی نسبت به هر وقت دیگر با اهمیت شده.
در این مقاله در قدم اول در مورد موقعیت و مشخصات دریای خزر و بعداً در مورد اهمیت و پرابلم های نظامی و اقتصادی که فعلاً در این منطقه موجود است معلومات ارایه میگردد.
دریای خزر، بزرگترین دریای جهان در سرحد بین آسیا و اروپا و در محل تلاقی آسیای مرکزی،قفقاز و ایران واقع است. طول دریای خزر از شمال به جنوب ۱۲۰۴کیلومتر، عرض متوسط آن ۳۲۰کیلومتر و طول خط ساحلی آن ۶۵۰۰کیلومتر است. از این مقدار ۶۵۷کیلومتر ساحل ایران، ۸۲۰کیلومتر ساحل آذربایجان، ۱۹۰۰کیلومتر ساحل قزاقستان و بقیه ساحل روسیه و ترکمنستان است. مساحت دریای خزر در سال ۱۹۲۹م ۴۲۲هزار کیلومتر مربع بود.
مهم ترین خلیج های خزر عبارتند از قیزلار، مانقشلاق، قازاخ، قارابوغازگول،ترکمن باشی، ترکمن در شرق، آقراخان، قیزیل آغاج، انزلی و گرگان «حسینقلی». دریای خزر حدود ۵۰جزیره بزرگ و کوچک دارد که کل مساحت آنها حدود ۳۵۰کیلومتر مربع است.
حدود ۱۵۰رودخانه بزرگ و کوچک به دریای خزر می ریزد که بزرگترین آنها عبارتند از : ولگا، امبا، اورال، ترک، سولاک، سامور، کر، سفید رود، گرگان و اترک.
حجم آب دریای خزر ۷۶۰۰۰کیلومتر مکعب است. دریای خزر دارای اهمیت بسیار در حمل و نقل دریایی است. شبکه راههای دریایی بین بنادر مهم آن از قبیل باکو در آذربایجان، ماهاچ قلعه در داغستان، آستاراخان در روسیه، آکتائو و گوری یف در قزاقستان، ترکمنباشی و آکتاش در ترکمنستان، نوشهر وانزلی در ایران برقرار است.
پس از فروپاشی اتحاد شوروی شبکه حمل و نقل داخلی بین بنادر بخصوص بین بنادر ایران و جمهوریت های مشترک المنافع افزایش یافته است. «۱»
دریای خزر میان طول البلد های ۳۸درجه و ۴۶دقیقه و ۳۴درجه و ۵۴دقیقه شرقی و عرض البلد ۳۴درجه و ۳۶دقیقه و ۳۳درجه و ۴۷دقیقه شمالی واقع است . «۲»
دریای خزر از طرف شمال به روسیه، از طرف جنوب به ایران، از طرف غرب به جمهوری آ‌ذربایجان و از طرف شرق به جمهوری های ترکمنستان و قزاقستان محدود میشود. «۳»
دریای خزر به نام های کاسپین و مازندران نیز یاد گردیده است. در مورد اینکه دریای خزر چرا با نام های کاسپین «کسپین»، مازندران و خزر یاد گردیده ذیلاً معلومات مختصر ارایه میگردد :
دریای کاسپین «کسپین» : این نام در بسیاری از زبان های جهان برای اشاره به این دریاچه به کار می رود. کاسپین از نام قوم کاسپی گرفته شده است که ابتدا در سواحل غربی و جنوب غربی این دریا ساکن بوده اند و به تدریج تا سواحل جنوب آمدند. از لحاظ قوم شناسی نیز به استناد تحقیقات جدیدی که درباره ژنتیک مردمان جنوبی این دریا شده، گواهی دال به این ادعا است که اثبات می کند این مردمان همگی از طرف پدری از نوادگان مردمی هستند که از غرب دریا آمده اند.
دریای مازندران : در اسنادی که در موسسات تاریخ شناسی روسیه است آمده که روس ها اولین بار آن را در قرن دوازدهم ثبت نموده و ذکر کرده که ایرانیان آن قرن ها دریای تبرستان می خوانند، ولی چون واژه مازندران میان بومیان تبرستان جایگزین گشته، آن را دریای مازندران می خوانند. همچنان درمیان دانشمندان دریای مازندران بروی نقشه ها ثبت شده است ...


این تحقیق با فرمت word قابل ویرایش در اختیار شما قرار می‌گیرد.
تعداد صفحات تحقیق: 41

دسته بندی: علوم انسانی » جغرافیا

تعداد مشاهده: 3567 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: word

تعداد صفحات: 41

حجم فایل:53 کیلوبایت

 قیمت: 29,500 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    در قالب word و در 41 صفحه، قابل ویرایش.