تحقیق تاریخ شاه صفی‌ تألیف ابوالمفاخر بن فضل‌اللَّه الحسینی

دسته بندي : علوم انسانی » تاریخ
بخشی از متن تحقیق:
تاریخ شاه صفی‌ تألیف ابوالمفاخر بن فضل‌اللَّه الحسینی سوانح نگار تفرشی‌، تاریخنگار و سراینده دوره شاه عباس و شاه صفی اوّل‌، و دربردارنده تاریخ ‌چهارده سال زمامداری شاه صفی از آغاز تا مرگ وی ا ست‌. از زندگی مؤلّف‌،اطّلاعی در دست نیست‌. همین قدر معلوم است كه وی برادر میرمحمد حسین ‌تفرشی (از رجال دوره شاه عبّاس اول‌) و مدّتی نامعلوم شاگرد میرزا ابراهیم ‌حسینی همدانی بوده است‌ ابوالمفاخر در تاریخ خود بدون تغییر در منطق تاریخنگاری روزگار خود، درموازات سنّت تاریخنگاری و تحت تأثیر اندیشه سیاسی ـ مذهبی زمان خود قرارداشته و با به كارگیری فراوان از مفاهیم كهن ایران همچون « فر» و «فره یزدانی‌» درتوصیف ساختار سیاسی عهد شاه صفی‌، تفسیری قدسی وفرا زمینی ارائه كرده‌است‌. در كنار نگاه دینی او به ساختار سیاسی صفویان‌، وجه دیگر قدرت‌زمامداران آن‌، كه بر محور طریقت و ولایت صوفیانه قرار داشت‌، از نظرش دورنمانده است‌ تاریخ شاه صفی‌ افزون بر ارائه آگاهیهای سودمند از اوضاع سیاسی و نظامی‌ ایران در دوره حكومت شاه صفی‌، از لحاظ اشتمال بر اطّلاعات پراكنده اجتماعی‌، شرح حال رجال دوره صفوی‌، آگاهیهای جغرافیایی درباره شهرها، قریه‌ها وموقعیت آنها و... نیز مهم‌ّ است‌.

تاكنون سه نسخه خطّی از این اثر، شناخته شده است‌:

دستنویس شماره‌384 كتابخانه چستربیتی 2. دستنویس محفوظ در افغانستان 3. دستنویس شماره‌2339 كتابخانه آیت اللَّه مرعشی نجفی‌.

امروزه در عرصه مطالعات تاریخی و در میان پژوهشگران ایرانی و خارجی‌، صفوی‌ شناسی به عنوان یك گرایش مهم تحقیقاتی جایگاهی بس مهم یافته است‌.بی ‌گمان این توجّه درخور نگرش ناشی از تحوّلات مهم فرهنگی و تمدّنی است كه با طلوع اقبال خاندان صفوی در جامعه ایرانی روی داد و به معنای دقیق‌ تر، این اتفاق‌، افق ‌تاریخ جامعه ایرانی را دگرگون ساخت و در راستای نوسازی اندیشه ایران سیاسی ومذهبی فصل تازه‌ای برگشود، و با پیدایی‌، رشد و تكامل نهادهای ساختاری‌، «ایران‌زمین‌» هویتی انسجام یافته و متفاوت از گذشته به دست آورد. این رویداد شگرف‌ تاریخی كه اساس «تاریخ جدید ایران‌» را پی افكند، حداقل به دو دلیل بنیادی اهمیت بسزایی دارد: نخست‌، كثرت و گوناگونی حوادث تاریخی اعم از سیاسی‌، مذهبی‌، فرهنگی‌، اجتماعی و اقتصادی‌؛ و دیگری به لحاظ تعدّد منابع و آثار مختلف نوشتاری‌ است‌؛ و به همین سبب میراث فرهنگی و تمدّنی عصر صفوی كه با آثار دیرپایی درحیات معنوی و مادّی ایرانیان همراه شده‌، دلبستگی بسیاری از تكاپوگران و محققان‌ تاریخ را برانگیخته‌، و تاكنون با تكیه بر منطق و روش‌ شناسیهای متفاوت تاریخی‌ بخشی از مقوله‌های متنوع آن میراث را مطالعه و بررسی نموده‌، و نظریات مشترك و گاه‌ متضادی را عرضه داشته‌اند ...

این تحقیق با فرمت word قابل ویرایش در اختیار شما قرار می‌گیرد.
تعداد صفحات تحقیق: 36
دسته بندی: علوم انسانی » تاریخ

تعداد مشاهده: 3124 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: word

تعداد صفحات: 36

حجم فایل:33 کیلوبایت

 قیمت: 30,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    در قالب word و در 36 صفحه، قابل ویرایش.